Aktive projekter

Leg med Kunsten

Et regionalt udviklingsprojekt om æstetiske læreprocesser i dagtilbud Holstebro Kunstskole deltager som partner i det regionale kultur- og spireprojekt Leg med Kunsten, der blev igangsat i 2024 med støtte fra Spirepuljen under Region Midtjyllands kulturudviklingspulje.

Projektet udspringer af et fælles ønske om at styrke kulturlivet for børn i landdistrikterne og udvikle nye måder, hvorpå kunst og æstetiske læreprocesser kan indgå som en naturlig og integreret del af pædagogisk praksis i dagtilbud.

I samarbejde med Tante Andantes Hus i Lemvig, Skive Museum og VIA University College – pædagoguddannelsen i Aarhus har Holstebro Kunstskole været med til at udvikle og afprøve forløb, der undersøger, hvordan sang, musik, leg og billedkunst kan understøtte børns nysgerrighed, fantasi og deltagelse i kulturelle fællesskaber.

I løbet af 2025 har vi sammen med børne- og familiehuset Tante Andantes Hus besøgt flere daginstitutioner – heriblandt Skave Børnehus i Holstebro Kommune – hvor pædagoger og børn deltog i kunstneriske processer, der forbandt hverdagens rutiner med kreative og sanselige udtryk. Erfaringerne herfra viser, at æstetiske aktiviteter kan skabe nye former for fordybelse, fællesskab og trivsel i dagtilbuddene.

Som afslutning på projektet udbyder vi i januar 2026 tre regionale kursusdage for pædagoger i Holstebro, Skive og Lemvig. Kursusdagene sætter fokus på, hvordan kunst og leg kan integreres i pædagogisk praksis og fungerer som et åbent, praksisnært kompetenceløft for medarbejdere i dagtilbud.

Kursusdatoer:
19. januar – Skive Museum
20. januar – Holstebro Kunstskole
21. januar – Tante Andantes Hus, Lemvig

Kl. 9.00–13.00 – inkl. kaffe, frokost og diplom

Deltagelse er gratis. Som en del af projektets vidensopsamling udgiver vi et fagligt inspirationshæfte, der samler erfaringer, refleksioner og konkrete idéer fra arbejdet med æstetiske læreprocesser i dagtilbud. Hæftet skal inspirere pædagoger til at videreudvikle det æstetiske sprog i hverdagen og styrke forbindelsen mellem kulturinstitutioner, uddannelsesmiljøer og pædagogisk praksis.

Vi takker Region Midtjylland for støtten, som har gjort det muligt at udvikle dette samarbejde på tværs af kommuner og institutionstyper – og samtidig bidrage til den regionale målsætning om, at alle børn, uanset bopæl, skal have adgang til kunst og kultur i hverdagen.


Sanseverden

Med stor taknemmelighed tager Holstebro Kunstskole hul på et nyt kapitel med kunstprojektet Sanseverden – en undersøgelse af sansning, nærvær og forbindelser i vores kunstneriske og formidlende praksis.

Hos Holstebro Kunstskole forstår vi klimakrisen ikke kun som et spørgsmål om det ydre miljø, men også som noget dybt menneskeligt. Vi mærker den i det stille tab af forbindelser – til naturen, til hinanden og til os selv. Krisen viser sig ikke kun i forandrede landskaber, men også i kroppen og i hverdagen – som udmattelse, frakobling og en følelse af retningstab i en verden, der konstant accelererer. Vi mister den resonans, som filosoffen Hartmut Rosa beskriver som det levende og gensidige forhold mellem menneske og verden. Og uden resonans mister vi også evnen til at leve bæredygtigt.

For kan vi overhovedet være bæredygtige, hvis vi ikke samtidig plejer vores væredygtighed?

Væredygtighed er evnen til at mærke sig selv, sine omgivelser, medmennesker og natur – og gennem denne opmærksomhed finde en indre resonans, der forankrer os i livet og skaber nærvær i stedet for rastløshed og stress, som næsten er blevet tidens ånd.

Sanseverden begynder med stilhed. Med pauser. Med en lyttende opmærksomhed. Kunstprojektet er et forsøg på at genetablere forbindelsen – til kroppen, til sanserne og til det levende.

Projektet består af en række workshopaktiviteter ude i byen, hvor Holstebro Kunstskoles bedste praksisser formidles til målgrupper, som normalt ikke har daglig tilknytning til skolens virke. Gennem disse workshops arbejder vi på flere niveauer: med bidrag til byens kulturliv, med særligt socialt sigte og med fokus på at skabe bæredygtige partnerskaber.

Også inden for skolens egne rammer udforsker vi Sanseverden. Her indgår fænomener som leg, sansning og fællesskabsdannelse i arbejdet med kunst og håndværk. Formålet er både at skabe meningsfulde oplevelser for deltagerne og at generere ny viden inden for kunstpædagogik med lokal forankring.

Aktiviteter i 2024–2026

I denne periode har vi allerede gennemført den første aktivitet – børnenes sommerskole Sanseverden.

Næste aktivitet bliver en åben workshop på KALAS Børnefestival, hvor Kunstskolen sammen med andre aktører inden for børnekultur inviterer til en familieworkshop: Sanseverden – en sanselig kunstleg med fokus på natur og genbrugsmaterialer.

Herefter følger en børnefamilieworkshop i samarbejde med Familiehuset, som finder sted i efterårsferien, uge 42 – den 14. oktober.

Derudover er flere spændende aktiviteter på vej i samarbejde med Holstebro Sygehusgrund, Slagteriet og Landsforeningen Børn, Kunst og Billeder. Disse initiativer vil udfolde sig i løbet af 2025 og 2026 og bidrage til at styrke kunst og kultur for børn og familier i hele området.

Støttet af Færchfonden

Projektet er støttet af Færchfonden, som gør en mærkbar forskel i Holstebros erhvervs- og kulturliv – og som med denne støtte er med til at styrke børn og unges æstetiske dannelse.